top of page
  • תמונת הסופר/תקרן קוצר

איך רגשות ולחץ משפיעים על הבטן ואיך ניתן ללמוד לנטרל את ההשפעה הזאת?

עודכן: 21 בנוב׳ 2020

איך רגשות ולחץ משפיעים על הגוף (ועל המעיים במיוחד) ואיך ניתן ללמוד לנטרל את ההשפעה הזאת (ולהשיג הפחתה מיידית בסימפטומים ובכאבים)?

הרבה חולים מספרים "כאבי הבטן התחילו כשהיתה לי תקופה לחוצה בעבודה" או "אני אמורה לנסוע עוד שבועיים לחו"ל ודווקא עכשיו חזרו לי השילשולים". רוב החולים מדווחים שכאשר הם בתקופה לחוצה, יש להם יותר סימפטומים והתפרצויות של המחלה. זה יכול לקרות סביב אירועים שליליים או אפילו סביב התרגשות חיובית, כמו מערכת יחסים חדשה.

אני, למשל, חששתי מאוד לחגוג לבן שלי בר מצווה. באותה תקופה ידעתי שכל התרגשות עלולה לגרום לי להתקף ופחדתי שמרוב התרגשות אהיה מנוטרלת או חלילה מאושפזת ביום האירוע. רק כשלמדתי והבנתי מה המנגנון הגופני שגורם ללחץ להשפיע לרעה על הבטן, הבנתי שבעצם אפשר ללמוד איך לנטרל אותו. תרגול יומיומי שעשיתי לקראת האירוע, גרם לכך שהרגשתי מעולה לאורך כל האירוע!

אני רוצה להסביר לכם איך בדיוק עובד המנגנון הזה ולתת לכם תרגיל קצר ופשוט שכל אחד יכול לתרגל בבית.

שמעתם על תגובת "הילחם או ברח" (fight or flight), נכון?

זו תגובה של הגוף למצב של איום או סכנה. כשאתם עומדים לעשות משהו שמלחיץ אתכם, כמו למשל לדבר מול קהל, אז מתחילות דפיקות לב מהירות ותחושת חום, ואתם מתחילים להסמיק ולהזיע, ויש מתח כזה לא נעים בשרירים, וישר מתחילה לכאוב לכם הבטן וזה בדרך כלל נגמר בריצה לשירותים.

למה זה קורה? זו תגובה גופנית שהתפתחה אבולוציונית בתקופה שהאיומים שבני האדם נתקלו בהם היו נמר או נחש. במצב כזה תגובה גופנית כזו מאד יעילה, כי כדי לברוח או להילחם צריך נשימות מהירות שיכניסו יותר חמצן ושהלב יפעם מהר יותר ויזרים יותר דם ואנרגיה לשרירים. ומה קורה עם מערכת העיכול במצב הזה? כיוון שהאנרגיה הולכת לשרירים, אין אנרגיה זמינה לפעולות עיכול, מה שגורם לשלשולים או עצירות.

מה שקורה בימינו זה שרובנו לא נמצאים במצבים מסכני חיים ובכל זאת אנחנו נמצאים בתגובת הסטרס הזו (או דומה לה) לאורך רוב היום! בלחץ בעבודה, בלחץ עם הילדים, בלחץ מהדאגות... כך יוצא שמערכת העיכול שלנו לא מקבלת את התנאים לפעולה מיטבית במשך שעות רבות.

למזלנו, יש מערכת גופנית האחראית לנטרל את תגובת הסטרס הזאת - מערכת העצבים הפרא-סימפתטית, הנקראת גם בשם הגאוני, מערכת "rest and digest" (רסט אנד דיג'סט) "מנוחה ועיכול".

היא נקראת כך כיוון שזה מה שהיא עושה, דואגת לפעולות השימור, הריפוי והעיכול של הגוף. כאשר המערכת הזו פועלת: 1. הנשימה עמוקה ואיטית יותר, חמצן מגיע לכל תא ותא בגוף 2. קצב הלב מאוזן יותר 3. מערכת החיסון עובדת באופן מאוזן יותר 4. משתחררים בגוף חומרים אנטי דלקתיים 5. מוזרם דם למערכת העיכול, הגורם לפעולת עיכול מיטבית עם ספיגה של ויטמינים ומינרלים מהמזון.

ברור לכם למה כדאי להיות במצב "מנוחה ועיכול" למשך רוב היום ולא להפך. הבעיה היא שרק מערכת אחת יכולה לפעול בכל פעם, הן לא יכולות לפעול בו זמנית! או שאנחנו בסטרס או שאנחנו ברגיעה. הבעיה הגדולה עוד יותר היא שאלה הן כביכול מערכות אוטומטיות, שבאופן רגיל אין לנו ממש שליטה עליהם...

האמנם?! מסתבר שיש דרך להפעיל את מערכת "מנוחה ועיכול" באופן יזום!

באמצעות הנשימה.

לא סתם מייעצים למישהו שנמצא בלחץ "תנשום עמוק" או "תספור עד 10". כאשר אנחנו נושמים נשימות עמוקות ואיטיות, או אפילו רק מתמקדים בנשימה, זה מפעיל את מערכת ההרגעה ("מנוחה ועיכול") של הגוף, המכילה בתוכה את כל התגובות הטובות והמרפאות, כולל למערכת העיכול.

לכן תרגול של הרפייה, דמיון מודרך ומדיטציה, שיש בהם דגש גדול על נשימה ורגיעה, עוזר כל כך לאיזון הנפש והגוף, כפי שנמצא במחקרים רבים לאורך השנים.

במחלות מעיים, השינוי במערכות, ממצב של "הלחם או ברח" רוב היום למצב של "מנוחה ועיכול" יכול אף להניע תהליך של רגיעה בסימפטומים שיוביל לרמיסיה, במיוחד עבור חולים שאצלם המחלה מושפעת מאוד מסטרס.

אני יכולה להעיד על עצמי, שתרגול יומיומי של הרפייה / דמיון מודרך / מדיטציית מיינדפולנס, סייע לי להיכנס לאיזון גופני ומסייע לי להשאר בו גם בתקופות יותר לחוצות.


אז מה אתם יכולים לעשות כבר ברגע זה ממש? שבו 5 דקות בשקט, עם עיניים עצומות, והתמקדו בנשימה. שאפו דרך האף ונשפו דרך הפה או האף (איך שיותר נוח לכם). שימו לב לאויר הנכנס בשאיפה ולאויר היוצא בנשיפה. התמקדו והרפו אבר אחר אבר בגוף, מהראש עד הרגליים. הרפו את העיניים, הגבות והמצח. הרפו את הצוואר, העורף והכתפיים. הרפו את הבטן ודמיינו את האויר עובר דרכה והופך אותה לרכה יותר. הרגישו איך מערכות הריפוי של הגוף שלכם פועלות ברגע זה ממש, קצב הלב רגוע, חומרים נוגדי דלקת משתחררים למחזור הדם ומערכת העיכול רגועה ושקטה.

נכון שאתם מרגישים רגועים ומשוחררים יותר? נסו לחזור על התרגיל הזה בכל יום למשך 5 דקות (אפילו דקה עוזרת!) וספרו לי איך אתם מרגישים.


והנה לינק לתרגיל הרפיה מיוחד להתמודדות עם קרוהן וקוליטיס שהקלטתי עבורכם.

כדאי לתרגל אותו בבוקר ובערב. מחקרים מראים שההשפעה החיובית על מדדי הסטרס נמשכת עד 6 שעות (!) לאחר 10 דק' הרפיה.


הרבה בריאות ואהבה לכולם.

פוסטים אחרונים

הצג הכול

רמיסיה (הפוגה במחלה) או ריפוי?

והיום בפינת ספרי הריפוי שלי, שתי המלצות: "36 שעות מאימורן" – ספר שכתב חולה קוליטיס לשעבר, שנחלץ מהמחלה לאחר 10 שנים, ממש לפני ההחלטה להתחיל תרופות כימיות. (אימורן היא תרופה כימית שמדכאת את מערכת החיסו

bottom of page